הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

5 יתרונות פיזיים ומנטליים למדיטציה שהוכחו מדעית


8 בדצמבר, 2014

במשך מאות ואולי אלפי שנים טוענים מורי ומתרגלי מדיטציה כי ההשפעות של הפעילות הזו -  על הגוף והנפש כאחד - הן אוצר שלא יסולא בפז. בשנים האחרונות, עם עליית הנושא לסדר היום הציבורי ולצד התפתחות טכנולוגית שמאפשרת לבצע ניסויים שלא היו אפשריים עד כה, החלו מדענים לחקור את השפעותיה של המדיטציה והם גילו דברים מעניינים. לפניכם 5 יתרונות בריאותיים שנמצאו במחקרים באוניברסיטאות מובילות.

 

1. מדיטציה משנה את הגנים - לטובה

מאות מחקרים על מדיטציה בוצעו, אך עד כה כולם השתמשו בשאלונים, מדידת דופק ולחץ דם. רק לאחרונה מדענים מאוניברסיטת הרווארד הכניסו לשימוש טכנולוגיה לדימוי מוחי. במחקר הם סרקו את מוחם של המתרגלים, יחד עם בדיקות נוספות וגילו כי די בתרגול אחד כדי להגביר את הפעילות של גנים המעורבים בתהליכי מטבוליזם, אנרגיה והפרשת אינסולין. לצד זאת, נרשמה הפחתה של פעילות הגנים הקשורים לתהליכים דלקתיים ומתח.

 

2. מדיטציה מקלה על כאבים ומשפרת את כושר הריכוז

המוח שלנו פועל על גלים ומתוך 5 הקבוצות העיקריות, גלי אלפא הם אלה שקיימים בזמן ערנות ורגיעה. מחקר שנערך במכון הטכנלוגי של מסצ'וסטס (MIT), ערך סריקות מוח לנבדקים שתרגלו מדיטציה במשך 8 שבועות. הסריקות בוצעו לפני ואחרי שלב התרגול והראו הגברה משמעותית בגלי האלפא שבמוח. המשמעות של כך בפועל היא שיפור מהותי ביכולת הריכוז. החוקרים טוענים שהיכולת לבחור היכן למקד את תשומת הלב הנובעת ממדיטציה, יכולה לסייע לסובלים מכאבים כרוניים.

תרגול מדיטציה עוזר לשפר את הריכוז ומסייע להתמודד עם כאבים.

 

3. סוגים שונים של מדיטציה מסייעים לשליטה רגשית

במסגרת מחקר על תרגול חמלה והשפעותיה שנערך באוניברסיטת סטנפורד, נבדק בין היתר תפקידה של מדיטציה בתהליך הרגשי. על פי המחקר תרגול מדיטציה נמצא בהתאמה עם הפחתתם של דאגה ומתח נפשי. הממצאים הללו מדגישים כי לחמלה, ובכלל זה מדיטציה, יש השפעה חיובית על גורמים קוגניטיביים ורגשיים התומכים בגמישות פסיכולוגית ויכולת הסתגלות.

 

4. תרגול מדיטציה מגדיל את החומר האפור במח - וכך משפר כישורים קוגניטיביים

החומר האפור הוא מרכיב עיקרי במוח וחלקים נוספים של מעכת העצבים המרכזית. תפקידו הוא לנתב את המידע המגיע מהחושים ולעבד אותו. באוניברסיטת פרידריך שילר שבגרמניה גילו מדענים כי לתרגול מדיטציה ארוך טווח יש השפעה של ממש על מבנה המוח. באמצעות סריקות MRI וכלים נוספים, הם מצאו כי אצל מתרגלי מדיטציה חלה עלייה בנפח החומר האפור בחלקים חשובים במוח. הסיבה האפשרית לתהליך הזה על פי החוקרים, היא היכולת של מתרגלי המדיטציה לשלוט ברגשות חיוביים, לשמור על יציבות רגשית ולנהוג במודעות, תהליכים המתקיימים בחלקי המוח שנמצאו גדולים יותר.

 

5. מדיטציה מחזקת את מערכת החיסון

השפעה מפתיעה נוספת של תרגול מדיטציה נמצאה במחקר של אוניברסיטת וויסקונסין, שם החוקרים גילו שיפור במערכת החיסונית אצל מתרגלי מדיטציית מיינדפולנס (מודעות). החוקרים נתנו לנבדקים תכנית מדיטציה סטנדרטית בת 8 שבועות. הם ביצעו מדידות חשמל מוחיות למתרגלים לפני התכנית, מיד בתומה ו-4 חודשים לאחר סיומה. הם גילו כי הגוף ייצר יותר נוגדנים לשפעת אצל הקבוצה שתרגלה מדיטציה.

עוד ממהות החיים

02.08.20
כשהמוח מחליט שהוא ינשוף – 5 טכניקות שיכולות להפוך את הלילות לאפקטיביים יותר
30.07.20
המצרך היקר שלא עולה כסף – מהיכן נובעת אהבת חינם וכיצד מוסיפים אותה לחיינו?
29.07.20
בכוחה של מוזיקה לשלוח אותנו אל מעבר לגבולות ההכרה, ולהחזיר אותנו בחזרה
28.07.20
הפחד הוא יצור חמקמק שמתגנב בערמומיות – אך ניתן להערים עליו בחזרה
27.07.20
כשתנאים מינימליים מעוררים גאונות – האלתור בחדר הלידה ששינה את ההיסטוריה
23.07.20
ההרצאה השבועית של TED: כיצד חוויית הפליאה מפחיתה את הפחד מהלא נודע?
22.07.20
מ"קוד סגור" ל"קוד פתוח" – 10 צעדים שיסייעו לנו בבניית מיינדסט של צמיחה
20.07.20
מרגישים הקלה כשתוכניות מתבטלות? אתם לא לבד, וייתכן שמעט ספונטניות היא הפתרון
15.07.20
"מולקולת הרוח" – האם חומר שמיוצר גם בגופנו הוא השער לתודעה?
13.07.20
מהיכן הגיעה המילה "זכוכית" ומה היא מלמדת על מידת הטוהר
09.07.20
ההרצאה השבועית של TED: השינויים הפיזיולוגיים שתרגול יוגה מחולל בגופנו
08.07.20
מזון למחשבה – כיצד הבישול הופך אותנו לאנושיים
06.07.20
האומנם כל רגע חולף לבלי שוב? מחלוקת המשתרעת על פני 2,500 שנה מעוררת סימני שאלה
01.07.20
ציפיות מטילות צל על צידי אישיותינו המגוונים – מדוע וכיצד להוציא אותם אל האור?
01.07.20
ההרצאה השבועית של TED: כשהאדם הקדמון עולה על הנתיב המהיר
30.06.20
מתחת למעטה המסתורין של ההיפנוזה שוכן כלי טיפולי מוכח מדעית
29.06.20
הפעם ההיא שהבטתם ביצירת אומנות והרגשתם שמשהו בתוככם השתנה
25.06.20
ההרצאה השבועית של TED: הצרכים הבסיסיים שסיפוקם עשוי למנוע דיכאון
24.06.20
תנו לקוף מקלדת ומתישהו הוא יכתוב מחזות טוב יותר משייקספיר - זה בלתי נמנע
23.06.20
מינימליזם – כשבוחרים בפחות, עשויים לגלות שאנו נשארים עם יותר