הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

11 טיפים שיעזרו לכם להחליק בנחת מהחופשה בחזרה לעבודה


17 באוגוסט, 2015

"האנגאובר מחופשה" הוא מושג שמוכר לרוב מי שנוחת בנמל התעופה בן גוריון או חוזר הביתה מנופש בארץ. שלב ההתאקלמות בעבודה עלול להיות אתגר לא קטן, פיזית ומנטלית. אם יצאנו לחו"ל, הרי שהתרבות החדשה, המקומות, הנופים והחוויות המיוחדות - משאירים אותנו בתודעת חופש עוד זמן רב אחרי סיום הטיול. פעמים רבות התחושות האלו מתנגשות עם השגרה, שמצדה מעולם לא עצרה יחד אתנו. זה כמו לקפוץ מנקודה שלוויה על הגדה – לנהר סוחף שמימיו לא מפסיקים לזרום אף פעם. פער השעות והג'ט לג שמתלווה אליו הופכים את הסיפור למסובך יותר, ואפילו אם יצאנו רק לסוף שבוע בארץ, הדרך חזרה לעבודה רצופה בהתנגדויות פנימית.

כדי לרכך את הנחיתה חזרה על הקרקע המציאות כדאי להכיר כמה טריקים שיכולים לעזור, במיוחד במקום העבודה. לא משנה כמה העבודה שלכם מהנה או מספקת, מסגרת היא תמיד תמונת המראה של חופש. אלכסנדרה סמואל היא מומחית רשתות חברתיות שעבדה עם כמה מהחברות והאתרים הגדולים בעולם. במאמר ב- Harvard Business Review היא מפרטת את המלצותיה לשיכוך כאבי החזרה לשגרה ולהתמודדות עם שאלת השאלות – מאיפה להתחיל? ריכזנו עבורכם את הדברים העיקריים.

1. רשימת מטלות רזה

אחת הדברים החשובים שממליצה סמואל, הוא להפנים שחזרה רכה מתחילה עוד לפני היציאה לחופשה. בשבוע שלפני הטיסה (נשתמש בחו"ל להמחשה, אך הטיפים נאים גם לחופשות מקומיות) כדאי לשבת על רשימת המטלות שלנו ולסנן מתוכה את כל המשימות הלא חשובות שאנו דוחים עוד ועוד ואין להן מועד ידוע. חושבים שתרצו לחזור אליהן אי פעם? שימו אותן בצד ברשימה נפרדת - אך לצורך חזרה קלה מומלץ לנקות אותן מהרשימה. לאחר מכן סדרו מחדש את המשימות לפי דחיפות הביצוע. זה יעזור לכם להתאפס בקלות יתרה בתום החופשה, במקום לנחות בכאוס.

2. איך ייראה השבוע הראשונים של החזרה לשגרה?

בהמשך לסעיף הקודם, סמואל ממליצה לשים דגש משמעותי על פרק הזמן המיידי שלאחר החופשה. אחד הדברים שקשה להתמודד אתם זה אי הידיעה. ככל שתיטיבו להגדיר את פרק הזמן המיידי המוקדש לחזרה לעניינים, כך תהיה השיבה מהחופשה חלקה יותר. התקופה הראשונה היא הקריטית ביותר, מפני ששם נמצאת ההתמודדות העיקרית שלנו. סמואל ממליצה ליצור רשימה קצרה ומתומצתת של הדברים שאתם רוצים לטפל בהם ממש בשבוע הראשון לחזרה, כלומר, בנוסף לסעיף הקודם שעוסק במאקרו, כאן יש טיפול ברמת המיקרו. כדאי גם לציין בהערות באיזו נקודה צריך להמשיך לעבוד על כל משימה או פרויקט.  

3. השתמשו בהתראות

אם יש תאריכי יעד להשלמת משימות, צרו לכם התראות יומן של כמה ימים מראש. הטיפ הזה נועד למי ש"לוקח לו יום או יומיים לפתוח את רשימת המשימות", אומרת סמואל. בנוסף, אפשר ליצור רשימת תאריכי הגשה /פגישות חשובים, כך שביום שתגיעו למשרד, הלו"ז הדחוף יהיה פרוש לפניכם ותוכלו לארגן את הזמן סביבו.

4. רשימת המשימות הקלילות

כל הדברים הדחופים והרציניים חשובים מאוד, ויעזרו לכם ליצור תמונה חדה וקוהרנטית בחזרה מהחופשה. אבל המטרה שלנו היא לרכך את התהליך, ולכן טיפ חשוב של סמואל הוא לתת תשומת לב מיוחדת גם לדברים הכיפיים. צרו רשימה של משימות פשוטות וכיפיות ושבצו אותן בין כל הדברים שצריך לעשות. צרו איזון בין משימות כבדות לכיפיות, כך שתוכלו לחזור לקצב עבודה בהדרגה.

11# אל תהססו ליצור הסחות דעת יזומות בחזרה מהחופשה.

5. התחילו פרויקטים גדולים לפני החופשה

אחת העצות החכמות של סמואל היא ליצור "ראש גשר" למשימות גדולות, כלומר להתחיל לפחות שלב אחד במשימות שאתם צופים שיהוו אתגר, אפילו אם זה אומר רק ליצור את הקובץ או לתת שם למצגת (למרות שעדיף להתקדם כמה שיותר). ההיגיון הוא שהרבה יותר קל להמשיך משימות מאשר להתחיל אותן מאפס. כשתחזרו למשרד תעדיפו לגשת למשהו קיים מאשר ליצור יש מאין. "ראש הגשר" למשימות יאפשר לכם לצלוח את הנהר בנקודה מוגדרת במקום לשוטט על הגדה בחוסר אונים.

6. שמרו את הקינוח לסוף

אם יש לכם משימות מועדפות, הניחו אותן לאחרי החופשה במידת האפשר. בטרם תעלו למטוס, נסו לסיים את הדברים שאתם פחות אוהבים לעשות. אתם עוד פחות תאהבו לעשות אותם אחרי רומא, ברלין או הודו. ואילו המשימות האהובות עליכם ימתיקו מעט את הגלולה.

7. תאמו ציפיות

אם אתם נוהגים לעבוד באימיילים (מי לא, בעצם?), נסחו הודעת היעדרות שתותיר לכם מרווח נשימה לאחר החזרה. שטף של הודעות במייל יכול להלום בכם ביום-יומיים הראשונים, ולכן סמואל מספרת שהיא נוהגת לעדכן מראש מענה לפניות ובו מצוין תאריך מאוחר יותר מיום החזרה בפועל. לאחר שתתאפסו מחדש, יהיה פשוט יותר לחזור להתקשרות עם עמיתים ו/או לקוחות.

8. רשתות חברתיות

כמומחית בתחום, סמואל מציעה לחזור בהדרגה גם לעולם המדיה החברתית. הרבה מאוד מהעבודה שלנו מתרחשת ברשתות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכדומה. אלו הם ערוצי שיווק וערוצי תקשורת שמהווים חלק בלתי נפרד משגרת העבודה, וכמו שאר העבודה, אם לא יותר, הם מקיימים שטף סוחף ובלתי פוסק של פוסטים אשר מצריך חזרה הדרגתית. סמואל מציעה לבצע אחת מהשתיים: להשתמש בכלים של פרסום עתידי לטווח הזמן הקצר שלאחר החזרה (כי במקרים רבים יש חשיבות לעדכניות הפוסטים), או להודיע מראש על ירידה מהאוויר לפרק זמן מסוים. כך תיצרו מודעות לפער התקשורתי בקרב העוקבים והם ידעו למה לצפות ומתי.

9. קבעו פגישות מהנות

פגישות וישיבות לא רק מעמיסות מידע ומייצרות משימות נוספות, הן גם צורכות את הזמן הנדרש להתארגנות בחזרה מהחופש. לכן, נסו לקבוע מינימום פגישות, ככל שתוכלו, לשבוע הראשון. במקביל, מציעה סמואל, "תכננו כמה ארוחות צהריים או פגישות לקפה עם אנשים שאתם אוהבים לפגוש, כך שיהיה לכם משהו לצפות לו".

10. שמרו על פרופיל נמוך

עד כה, הטיפים התמקדו בפעולות שכדאי לבצע לפני החופשה. סמואל מציעה גם מספר פעולות שיסייעו לכם לאחר החזרה לעבודה. הדבר הראשון הוא לחזור בשקט. לכל מקום עבודה יש את אמצעי התקשורת הפנימיים שלו, כמו צ'אטים, רשתות, פורטלים וכדומה. מומלץ לא לקפוץ היישר אל תוך המרקחה, וזאת משתי סיבות עיקריות – רבים ירצו לשמוע על החוויות שלכם וזה עלול לגזול זמן רב שתוכנן לדברים אחרים. בנוסף, אינטראקציה עם כל המשרד בבת אחת, גם אם חברתית, יכולה לייצר לכם משימות ופגישות שלא תכננתם. כמו בשאר ההיבטים, גם כאן מומלץ לחזור לעניינים בהדרגה.

11. אל תהססו ליצור הסחות דעת יזומות

בכל מקרה רגיל, הסחות דעת תכופות יכולות לפגוע ברצף העבודה, אבל מכיוון שעכשיו עליכם לבנות את הרצף הזה מחדש, תנו לעצמכם הפסקות יזומות של ביקור באתרים האהובים עליכם, צפייה בסרטונים משעשעים ואפילו מעבר על התמונות מהטיול. חשבו על זה כמו חזרה לכושר – כדי לעשות זאת מבלי לפגוע בגוף, לא כדאי להמשיך באותה עצימות שבה הפסקתם.

לסיום, סמואל טוענת שהאנגאובר חופשה הוא לא דבר רע, להיפך, "זה סימן שעשיתם עבודה ממש טובה בהתנתקות מהעבודה". חופשות הן חשובות ומועילות, הן לנפש והן ליעילות בעבודה. הניתוק מהשגרה משול להפעלה מחדש של מכשיר אלקטרוני – הוא מאפשר לנו לעצור תהליכים תקועים ולמצוא דרכים אחרות לטפל בהם, לרענן את הזיכרון ולפתוח דף חלק שישמש כר פורה לרעיונות חדשים ויצירתיים. הכנה מנטלית וארגונית מראש, בנוסף לכמה פעולות פשוטות לאחר החזרה, יעזרו "לצמצם את הכאב של המעבר בחזרה לעבודה, ולהגביר את אפקט הרענון של החופשה עצמה". ולא פחות חשוב, ההכנה שלפני החופשה תסייע לכם לטוס בראש שקט, וליהנות מחופש תודעתי אמיתי.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

7 דרכים פשוטות לשמירה על צלילות מחשבתית

ההרצאה השבועית של TED: עד כמה חשוב לקום מהכיסא ולהניע את הגוף?

3 המלצות של אריאנה האפינגטון לשמירה על איכות החיים

עוד ממהות החיים

09.07.20
ההרצאה השבועית של TED: השינויים הפיזיולוגיים שתרגול יוגה מחולל בגופנו
08.07.20
מזון למחשבה – כיצד הבישול הופך אותנו לאנושיים
06.07.20
האומנם כל רגע חולף לבלי שוב? מחלוקת המשתרעת על פני 2,500 שנה מעוררת סימני שאלה
01.07.20
ההרצאה השבועית של TED: כשהאדם הקדמון עולה על הנתיב המהיר
01.07.20
ציפיות מטילות צל על צידי אישיותינו המגוונים – מדוע וכיצד להוציא אותם אל האור?
30.06.20
מתחת למעטה המסתורין של ההיפנוזה שוכן כלי טיפולי מוכח מדעית
29.06.20
הפעם ההיא שהבטתם ביצירת אומנות והרגשתם שמשהו בתוככם השתנה
25.06.20
ההרצאה השבועית של TED: הצרכים הבסיסיים שסיפוקם עשוי למנוע דיכאון
24.06.20
תנו לקוף מקלדת ומתישהו הוא יכתוב מחזות טוב יותר משייקספיר - זה בלתי נמנע
23.06.20
מינימליזם – כשבוחרים בפחות, עשויים לגלות שאנו נשארים עם יותר
22.06.20
כולנו הולכים על לולאת שמונה חוזרת – מדוע זו דווקא הזדמנות לצמיחה?
18.06.20
ההרצאה השבועית של TED: כיצד למנוע מהדאגות של העבודה להשתלט על חיינו?
17.06.20
בשלות רגשית – כיצד ניתן למנוע מעולמנו הפנימי להאפיל על זה החיצוני?
15.06.20
בין הדמיוני לממשי – מה החלום יכול ללמד אותנו על המציאות
11.06.20
ההרצאה השבועית של TED: שמיים זרועי כוכבים חיוניים לנו, ולא רק בגלל היופי שלהם
10.06.20
כשאנו מדברים עם הידיים משהו שונה מתרחש במוח – כך מחוות גוף משפיעות על התפיסה שלנו
08.06.20
ההחלטות שלנו מוכרעות ב-5 השניות הראשונות – כך ניתן לנצל זאת נגד דחיינות
04.06.20
ההרצאה השבועית של TED: כיצד תרבות אבותינו משפיעה על בריאותנו?
03.06.20
מהו סגנון קבלת ההחלטות של ילדיכם וכיצד לעזור להם להוציא ממנו את המיטב
03.06.20
אל הלא נודע – 4 תובנות לצליחת תקופות של חוסר ודאות ו-10 שאלות לגיבוש פתרונות